Overal is het op het nieuws: een "virus" maakt het mogelijk dat je tijdens het pc-bankieren ook onbedoelde overschrijving doet. Het "virus" mikt specifiek op Belgische gebruikers die van het typische M1-M2 bakje gebruik maken. De Belgische banken zouden dus duidelijk moet communiceren wat het probleem is en hoe je het oplost. Voorlopig echter niets.
Als gebruiker wil je immers weten, hoe zie ik dat ik mogelijk besmet ben? wanneer ben ik kwetsbaar? welke banken worden geviseerd? Niets van dat alles, liever neemt de bank (bv Fortis) even haar systeem offline, voor zogezegd routine onderhoud. Koude oorlog technieken die in deze tijd niet echt klantvriendelijk kunnen genoemd worden.
PS: waarschijnlijk mikt de trojan op windows mogelijk in combinatie met een oude of niet-geupdatete browser.
18 augustus 2011
16 augustus 2011
Ieder zijn plafond
Het huis in de Saffierstraat staat er sinds 1928 en op die tijd hebben er heel wat mensen gewoond. (hoewel dat al bij al nogal beperkt zou zijn volgens de notariële akte) Eenieder heeft er dan ook verbeteringen aangebracht. Tot die verbeteringen behoort blijkbaar ook het plaatsen van een valsplafond:
Laag 1: planchetten
Laag 3: oranje/geel lakwerk of soort behangpapier
Laag 4: vermoedelijk origineel wit lakwerk.
Het eindresultaat:
14 juli 2011
Pinarello (deel 1)
In 2007 werd mijn racefiets gestolen uit de fietsenstalling in Leuven. Sindsdien had ik weliswaar een racefiets van de decathlon waar ik mee gevallen ben, maar dat ding bood weinig plezier. Met de triathlonactiviteiten die zich steeds verder ontplooien werd het dan ook tijd om terug iets pittigers aan te schaffen.
Carbon is niet aan mij besteed, wegens veel te gevoelig. Een nieuwe koersfiets vinden zonder carbon is een helse klus en tweedehands vond ik ook niet meteen mijn gading. Na wat zoeken kwam al snel een alternatief uit de bus: oude stalen frames hoeven niet enorm zwaar te zijn, bieden meer comfort en zijn niet kapot te krijgen. De conclusie was dus duidelijk: staal zou het worden.
Na enig zoekwerk vond ik in Zwijndrecht, bij Dordrecht een Pinarello "Asolo" frame, gemaakt van Columbus Chromor buizen. Niet het beste van het beste, maar in zijn tijd een erg goed frame dat volgens de documentatie ongeveer 2.3 kg moest wegen. De oorspronkelijke campagnolo groep was vervangen door een 105 groep waardoor de prijs erg redelijk was. De kromme wielen liet ik achter bij de eigenaar wat ook nog een korting opleverde. Tijd voor de foto's!
De pads van de voorvork: in goede staat en voorzien van een Pinarello logo. De voornaaf is in tegenstelling tot een ander project wel standaard 100 mm breed waardoor nieuwe wielen er zo in kunnen.
De achterpads: horizontale dropouts met Pinarello stempel. Voorzover ik kan nagaan volledig conform de toenmalige Campagnolo standaard. De naafbreedte is 130 mm (en geen 126 zoals ik eerst vreesde) en is dus ook volledig standaard. Het derailleur oog staat op het zicht perfect recht.
Het mannetje (zo heet dat ding waar de achterrem aan hangt): erg mooi gesoldeerd aan de rest van het frame. Bemerk de witte gravering op aan de onderzijde, dit is vakwerk van toen mensen nog tijd hadden om te versieren waar je het niet ziet. De chroom delen hebben wel nood aan wat oppoetsen.

Het trapas huis: ook hier weer netjes gelakt logo. Bemerk de proper afgewerkte boringen waardoor de kabels lopen. Tegenwoordig wordt hier een opgeschroefd plastiek geleidertje voor gebruikt.
Deel 2 volgt als het ding weer rijdt, want nu zitten er geen wielen in, is het stuurlint stuk, remblokken versleten, zadelpen muurvast, ...
Carbon is niet aan mij besteed, wegens veel te gevoelig. Een nieuwe koersfiets vinden zonder carbon is een helse klus en tweedehands vond ik ook niet meteen mijn gading. Na wat zoeken kwam al snel een alternatief uit de bus: oude stalen frames hoeven niet enorm zwaar te zijn, bieden meer comfort en zijn niet kapot te krijgen. De conclusie was dus duidelijk: staal zou het worden.
Na enig zoekwerk vond ik in Zwijndrecht, bij Dordrecht een Pinarello "Asolo" frame, gemaakt van Columbus Chromor buizen. Niet het beste van het beste, maar in zijn tijd een erg goed frame dat volgens de documentatie ongeveer 2.3 kg moest wegen. De oorspronkelijke campagnolo groep was vervangen door een 105 groep waardoor de prijs erg redelijk was. De kromme wielen liet ik achter bij de eigenaar wat ook nog een korting opleverde. Tijd voor de foto's!
Het trapas huis: ook hier weer netjes gelakt logo. Bemerk de proper afgewerkte boringen waardoor de kabels lopen. Tegenwoordig wordt hier een opgeschroefd plastiek geleidertje voor gebruikt.
Deel 2 volgt als het ding weer rijdt, want nu zitten er geen wielen in, is het stuurlint stuk, remblokken versleten, zadelpen muurvast, ...
23 juni 2011
15 juni 2011
13 juni 2011
Pedaal
Een krakende pedaal op vakantie, daar is helaas weinig aan te doen. Thuis gekomen, snel het ding gedemonteerd in de hoop de lagers nog te kunnen redden. Op het eerste zicht leek dat ook te doen: alle kogeltjes waren nog rond, zonder scheuren en ook de cups zagen er nog redelijk uit. De inspectie van de buitenste conus zie je hierboven staan.
Op de afronding aan de rechterzijde rollen de kogels. De betrokken pedaal heeft een voetbeugel en werd dus steeds langs boven belast, zoals je duidelijk kan zien is de afronding onderaan nog origineel. Bovenaan is ze volledig uitgesleten. Ook met voldoende vet is deze pedaal op sterven na dood.
RIP
16 mei 2011
Dan toch ...
De Saffierstraat 171 heeft dan toch ons als nieuwe eigenaars gekregen! Na het hoger bod hebben we in ijltempo elk huis bezocht dat ook maar in enige mate interessant zou kunnen zijn. Het bleek echter altijd kiezen tussen een erg duur, maar volledig te renoveren huis (waarbij de renovatie dan te duur zou zijn om onmiddelijk te doen) of een zogenaamd "instapklare" kleine woning, die nooit naar onze normen was afgewerkt. Daarom hadden we besloten om toch nog te bieden op de tweede zitdag en na twee welgemeende biedingen, hield onze medestrijder het voor bekeken.
We hebben inmiddels onderdak geregeld tot begin 2012, dus zouden we tegen dan ruim klaar moeten zijn met onze verbouwing. Ruwweg de planning: strippen, bouwvergunning aanvragen, ondergrond voorbereiden, vloerplaten, ruwbouw achterbouw, ramen, vloerbekleding, technieken, muurafwerking, ... en vervolgens schilderen en inrichten afhankelijk van het beschikbare budget.
Eens vertrokken zullen we hier de vorderingen met foto's illustreren, so stay tuned!
We hebben inmiddels onderdak geregeld tot begin 2012, dus zouden we tegen dan ruim klaar moeten zijn met onze verbouwing. Ruwweg de planning: strippen, bouwvergunning aanvragen, ondergrond voorbereiden, vloerplaten, ruwbouw achterbouw, ramen, vloerbekleding, technieken, muurafwerking, ... en vervolgens schilderen en inrichten afhankelijk van het beschikbare budget.
Eens vertrokken zullen we hier de vorderingen met foto's illustreren, so stay tuned!
22 april 2011
't is gebeurd
Er is een hoger bod. We zijn voorlopig huisloos en als het zo doorgaat tegen eind juli dakloos.
Een huis, een appartement of gewoon terug op reis? We zullen eens goed moeten nadenken.
Een huis, een appartement of gewoon terug op reis? We zullen eens goed moeten nadenken.
10 april 2011
Huis
We hebben een huis gekocht. Op een openbare verkoop (en dus onder opschortende voorwaarde van hoger bod). Dat is spannend. Vreselijk spannend. Michel Wuyts' spannend.
138 000! En ze zijn vertrokken. Er wordt wat geschoven in het peloton. Links vooraan wordt daar wat gewrongen, we zitten aan 140. In deze fase mag je niet te veel verbranden. De opkoper begint zich te ergeren, ze kijkt even opzij. Gaan we dit doen of niet? Een goedkeurend knikje vanop de bank. En ja, ze zijn weg! Is dit niet te vroeg? 150-151-...-158-159. Maar nu komt die afdaling, iedereen glijdt naar beneden. Even rond kijken, waar zitten de koplopers? Wie kan er nog mee? Voor wie biedt de man aan de linkerkant? Wat is het budget van het jonge koppel achter de knechten van de man aan de linkerkant?
Opkoper kijkt vragend om zich heen? Wat doen we hierna? Andermaal ...! 160 linksvooraan een demarrage. Ze schuiven naar voor, nu duidelijk in een groepje, er komt een kloof. Gaan ze dat kunnen volhouden?161-162-162 500 - 163. Opkoper breekt, dit is het moment, dit is wat je niet wil meemaken, dit gaat niet meer. Heel die koers zit je daar al vooraan en dan in de laatste spurt gaan ze er gewoon over.
164-165! Het treintje valt stil! Is dit het einde van het treintje? Blijft het hierbij? Wordt het links vooraan? Kan er nog iemand aanklampen? 165! En uit het niets iemand met het tactisch inzicht van Ludo Dierckxens; Dumb en Dumber. Niet gewoon per duizend maar direct tweeduizend erbij. Wat is het antwoord van links? Zit daar nog iets in, of is de fut eruit? 166. Eénmaal, andermaal, ... Oei maar wat horen we nu over de radio? We krijgen een opschorting? Vijf minuten pacecar, dat betekent dat iedereen weer kan aanklampen. Elke millimeter kan nu een verschil maken. Dit is sterven, dit is doodgaan, dit is goed voor de business van cardiologen.
De pacecar verlaat het circuit. Kan er nog iemand komen? En jah, hoor, daar zijn ze al Dumb en Dumber laten zich niet zo maar verslaan, ze zeggen als je hier wil winnen dan zal je ons toch moeten afmaken: 166 500. Links reageert 167! Geen aarzeling, dit is niet normaal, daar kan je niet tegenop. ... Verkocht!
Wij waren de knechten, bieder was Links Vooraan, maximaal afgesproken bod was 167, geen marge. Dumb en Dumber zijn net optijd gestopt. (voor ons toch)
138 000! En ze zijn vertrokken. Er wordt wat geschoven in het peloton. Links vooraan wordt daar wat gewrongen, we zitten aan 140. In deze fase mag je niet te veel verbranden. De opkoper begint zich te ergeren, ze kijkt even opzij. Gaan we dit doen of niet? Een goedkeurend knikje vanop de bank. En ja, ze zijn weg! Is dit niet te vroeg? 150-151-...-158-159. Maar nu komt die afdaling, iedereen glijdt naar beneden. Even rond kijken, waar zitten de koplopers? Wie kan er nog mee? Voor wie biedt de man aan de linkerkant? Wat is het budget van het jonge koppel achter de knechten van de man aan de linkerkant?
Opkoper kijkt vragend om zich heen? Wat doen we hierna? Andermaal ...! 160 linksvooraan een demarrage. Ze schuiven naar voor, nu duidelijk in een groepje, er komt een kloof. Gaan ze dat kunnen volhouden?161-162-162 500 - 163. Opkoper breekt, dit is het moment, dit is wat je niet wil meemaken, dit gaat niet meer. Heel die koers zit je daar al vooraan en dan in de laatste spurt gaan ze er gewoon over.
164-165! Het treintje valt stil! Is dit het einde van het treintje? Blijft het hierbij? Wordt het links vooraan? Kan er nog iemand aanklampen? 165! En uit het niets iemand met het tactisch inzicht van Ludo Dierckxens; Dumb en Dumber. Niet gewoon per duizend maar direct tweeduizend erbij. Wat is het antwoord van links? Zit daar nog iets in, of is de fut eruit? 166. Eénmaal, andermaal, ... Oei maar wat horen we nu over de radio? We krijgen een opschorting? Vijf minuten pacecar, dat betekent dat iedereen weer kan aanklampen. Elke millimeter kan nu een verschil maken. Dit is sterven, dit is doodgaan, dit is goed voor de business van cardiologen.
De pacecar verlaat het circuit. Kan er nog iemand komen? En jah, hoor, daar zijn ze al Dumb en Dumber laten zich niet zo maar verslaan, ze zeggen als je hier wil winnen dan zal je ons toch moeten afmaken: 166 500. Links reageert 167! Geen aarzeling, dit is niet normaal, daar kan je niet tegenop. ... Verkocht!
Wij waren de knechten, bieder was Links Vooraan, maximaal afgesproken bod was 167, geen marge. Dumb en Dumber zijn net optijd gestopt. (voor ons toch)
Abonneren op:
Posts (Atom)